środa, 24 lutego 2016

Daliomania, czyli ogród pełen georginii

Zakochani w daliach

Tak, tak – to również o mnie. Co ciekawe, nigdy nie lubiłam dalii, natomiast teraz jestem w nich zakochana i najchętniej kupiłabym ze 100 odmian! Ale zdrowy rozsądek podpowiada, aby tym razem poprzestać na kilku nowych okazach (mój wybór na ten sezon znajdziecie na końcu postu).

O tej porze roku sklepy internetowe i stacjonarne oferują już bogaty wachlarz bulw. I jak tu się oprzeć? Zdjęcia tak kuszą, tak kuszą... No dobrze, mamy dalie, i co teraz zrobić? Mamy dwa wyjścia: wyjmujemy z opakowań, umieszczamy w skrzynce z trocinami lub torfem i do piwnicy albo… wysadzamy do donic! I to wyjście podoba mi się najbardziej.



Sadzimy dalie w donicach

Jeśli posadzimy dalie w donicach już teraz, szybciej zaczną wzrost, a tym samym szybciej wejdą
w fazę kwitnienia. Dalie posadzone w donicach trzymamy w umiarkowanie ciepłym i widnym miejscu. Jeśli macie jeszcze miejsce na parapecie, to tam im będzie najlepiej. Stolik ustawiony pod oknem też zdaje egzamin – mieszkanie każdego ogrodnika o tej porze roku zamienia się
w szklarnię. U Was też tak jest? Co na to pozostali domownicy? Może lepiej ich nie pytać ;-)

Dalie sadzimy do ziemi uniwersalnej z niewielki dodatkiem kompostu. Bulwy umieszczamy tak, aby widoczna pozostałość po zeszłorocznym pędzie znalazła się na górze. Niby oczywista oczywistość, ale różnie to bywa. Rośliny dobrze podlewamy i czekamy aż zaczną rosnąć.

Gdy krzaczki nieco podrosną, możemy pobrać z nich sadzonki do ukorzenienia, dzięki temu jeszcze w tym samy sezonie uzyskamy więcej roślin! A dodatkowo nasze dalie ładnie się rozkrzewią
i wydadzą więcej kwiatów. To doskonała opcja dla Daliomaniaków.



Uprawa w gruncie

Dalie, które pędzimy w doniczkach musimy zahartować przed przeniesieniem ich na rabatę. Do gruntu dalie wysadzamy, gdy minie ryzyko przymrozków. Najlepiej w drugiej połowie maja. Dalie nie są zbyt żarłoczne i wymagające. Na słońcu kwitną obficiej, a do dołka warto wsypać odrobinę kompostu. Tym zabiegiem doskonale im dogodzimy. Dalie najlepiej czują się we własnym towarzystwie, dlatego możemy wydzielić im osobną grządkę. Jednak niezwykle urokliwie wyglądają dalie w otoczeniu kwiatów jednorocznych: kosmosów, słoneczników, werbeny patagońskiej, kopru czy wieloletnich traw. Warto spróbować skomponować taką rabatę.

Wyższe gatunki dalii wymagają podpierania. Tyczki warto zamontować od razu po posadzeniu roślin do ziemi, aby nie uszkodzić bulw. Regularnie usuwamy także przekwitnięte kwiaty, aby roślina dłużej i obficiej kwitła.


Moje dalie

Zdjęcia odmian pochodzą ze strony producenta (cebule-kwiatowe.pl)

'Coup De Soleil'
'Garden Festival'
'Osirium'
'Zoey Rey'
'Pennylane'
'Cafe au lait'
     
'Onesta'       
 
Pozdrawiam, Kasia :-)

12 komentarzy:

  1. Pojawiły się już pierwsze bulwy w marketach budowlano ogrodniczych. Zakupiłam na razie dwa pompony bo bez pomponów ani rusz. Z mojego doświadczenia wiem ,że najlepiej jednak wysadzać je wprost do gruntu bo się fajnie samohartują ale rzeczywiście gdy chcemy sobie rozmnożyć ulubioną odmianę , to warto podpędzić i pobrać sadzonki.Też nie zawsze je lubiłam ale teraz sobie nie wyobrażam lata bez nich. W tym roku planuję specjalną grządkę dla nich. Oby tylko zdążyć . Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pompony są zjawiskowe! I jak się im oprzeć? No i kwiaty, doskonale wyglądają w bukietach... :) już mi się marzy taka kwitnąca rabata. Zaletą tego pędzenia jest jeszcze to, że mamy szybciej kwiaty, a to dla mnie bezcenne :D

      Usuń
  2. Ja swoje dalie wysadzam w drugiej polowie maja :)widać nie tylko ja kocham dalie... :) :) :) i już Cię kobitko lubię. Miłego dnia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdeczne dzięki :) i z wzajemnością. Ja nie mogę się już doczekać prac ogrodniczych, więc ostro wysiewam i sadzę :) a do maja jeszcze tyle czasu... :D Miłego dnia ;)

      Usuń
  3. ŁaŁ!!! Czyste daliowe szaleństwo! :)
    Ja właśnie na ten weekend zaplanowałam sadzenie do donic :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja też kocham dalie ale nie mam żadnego doświadczenia i dlatego mam pytanie czy dalie mogę posadzić już w doniczce a potem przeneść do ogrodu? pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeśli się je posadzi do gruntu to czy w okolicach jesieni trzeba je jakoś zabezpieczać?

    OdpowiedzUsuń
  6. Zbliża się kolejny sezon, tak więc znów warto pomyśleć o daliach. Kochani dalii mamy tysiące odmian, tak więc nie wiem czy można ograniczyć się do kilku odmian :D A ja pamiętam dalie sprzed lat, rosnące gdzieś przy płocie. Takich widoków się nie zapomina, a nawet można je urzeczywistnić. Udanego nowego sezonu życzę i dużo dalii. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wygląda wyjatkowo dobrze, ja z ogrodem aktualnie skończyłam, teraz szukam piecyk kominkowy do domu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Szukasz dobrej jakości agrotkaniny? Sprawdź ofertę prosto od producenta - https://ogrodzeniawiklinowe.pl/agrotkanina-producent/

    OdpowiedzUsuń
  9. Ogólnie sam ogród potrafi być magiczny jak widać i ja jeszcze chcę dodać, że także całkiem niedawno zaczęłam rozglądać się za ciekawymi meblami ogrodowymi. Na całe szczęście mogłam je nabyć bez problemów w https://ogrodolandia.pl/ i to była bardzo mądra decyzja.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czy zastanawialiście się kiedyś, jakie donice będą najlepsze na wasz taras? Wybór jest ogromny - od ceramicznych, przez drewniane, aż po betonowe. Każda z nich ma swoje zalety i wady. Aby ułatwić wam decyzję, polecam przeczytać artykuł https://www.faktykaliskie.info/artykul-4media/23859,jakie-donice-wybrac-na-swoj-taras. Znajdziecie tam wiele cennych wskazówek i inspiracji.

    OdpowiedzUsuń

Każda informacja, którą się z nami podzielisz będzie niezwykle cenna!