piątek, 15 marca 2019

Zakładamy ogród - od czego zacząć?


Piękny ogród wymaga dobrego projektu i intensywnej pracy. Od czego zacząć realizację ogrodu? Mamy w ręku projekt ogrodu z rozmieszczeniem nasadzeń, liniami rabat oraz wymiarowaniem. Nie pozostaje nam nic innego jak przenieść rysunek na kanwę rzeczywistości. Brzmi dość łatwo, ale nie zawsze wiemy jaką zachować kolejność prac, aby całość przebiegała sprawnie, a efekt zachwycał.

Prace ziemne
Powierzchnie pod trawniki oraz rabaty należy uprawić glebogryzarką. Damy radę zrobić to także szpadlem, ale jeśli mamy większy obszar, to naprawdę nie warto się męczyć. Glebogryzarkę można z powodzeniem wypożyczyć lub podpytać firmę wykonującą ogrody, czy nie podjęliby się tego zadania. Obsługa glebogryzarki nie sprawia trudności. Koniecznie stawiajmy na sprzęt z silnikiem spalinowym o dobrej mocy i z wystarczającą szerokością roboczą (warto postawić na glebogryzarkę o regulowanej szerokości roboczej np. od 30 do 80 cm). 

Nawadnianie, obrzeża rabat, komunikacja
Gdy ziemię mamy uprawioną, przystępujemy do układania systemu automatycznego nawadniania (szczegółowo piszę o tym TUTAJ). Często będzie on przebiegał na granicy ścieżek lub rabat, dlatego układamy go jeszcze przed wytyczeniem tych ostatnich. Gdy system automatycznego nawadniania mamy położony, przystępujemy do wytyczania linii rabat, układania ścieżek oraz obrzeży. 

Użyźnianie i trawnik
Ziemię pod trawniki warto użyźnić warstwą próchnicy, dzięki temu rośliny będą miały lepszy start, staną się mocne i będą konkurencją dla chwastów. Na rabatach ozdobnych ziemię możemy wzbogacić próchnicą, kompostem lub ziemią humusową. Po rozłożeniu warstwy żyznego podłoża ziemię wyrównujemy. Obszar pod trawnik musimy utwardzić za pomocą walca ogrodowego. Kolejnym etapem jest rozsypanie nasion (najlepiej za pomocą siewnika). Nasiona delikatnie przysypujemy warstwą podłoża, ewentualnie piasku i raz jeszcze wałujemy. Pozostaje już tylko podlewać, nie deptać i czekać na piękną trawę 😊

Sadzimy rośliny
Niestety, zawsze w życiu bywa tak, że to co jest najprzyjemniejsze, zostawia się na koniec. Tak jest również w tym przypadku. Nasadzenia roślin to jeden z ostatnich etapów pracy w ogrodzie. Na rabatach musimy rozłożyć matę ogrodniczą. Możemy to zrobić przed lub po sadzeniu. Są dwie szkoły, w zasadzie obie metody są skuteczne. Rośliny układamy na rabacie jeszcze w doniczkach, aby zachować układ taki jak w projekcie. Dopiero, gdy uznamy, że ustawienie odpowiada temu zawartemu na planie, przystępujemy do sadzenia. Jeśli podłoże jest odpowiednio przygotowane, to sadzimy rośliny bez zbędnych ceregieli, ale jeśli ziemia jest wątpliwa, to musimy do każdego dołka pod roślinę wsypać porcję kompostu lub ziemi dedykowanej do danego gatunku roślin (szczególnie wrzosowatych, hortensji itp.). 

Ogród gotowy 😊
 

33 komentarze:

  1. Na matę ogrodniczą w ogrodzie to ja bym się nie zdecydował :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja zastanawiam się bardzo poważnie nad wykorzystaniem takiego zadaszenia w ogrodzie: https://www.perfecta.pl/oslony-zewnetrzne/pergola-tarasowa/pergole-przyscienne/
    Pogoda już wiele razy popsuła nam plany, a dzięki zadaszeniu można grillować nawet w deszczu. Czy ktoś ma może pergolę? Interesuje mnie kwestia czyszczenia i konserwacji.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobry plan = piękny ogród i nie trzeba przy tym wielkich pieniędzy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pergola tarasowa to b
    drogi pomysł chyba że kupisz materiały i zrobisz sam,a konserwacja u czyszczenie tego w naszym klimacie to
    Trudna sprawa już lepiej budować z tworzywa sztucznego lub szkła i od spodu dać rolety cieniujące.U Niemców widziałam już 15 lat temu takie pomysły a klimat mają łagodny.

    OdpowiedzUsuń
  5. Aranżację mojego ogrodu zleciłem firmie, która się w tym specjalizuje. Dostałem pożyczkę na https://taktofinanse.pl/Internetowa-pozyczka-gotowkowa-juz-od-18-lat-Sprawdz-kalkulator-online i w te wakacje zupełnie odmieniłem swój ogród. Teraz czekam na wiosnę, już nie mogę się doczekać

    OdpowiedzUsuń
  6. Najgorzej jest zacząć, jeśli nie masz pomysłu od czego zacząć to idealnym rozwiązaniem jest pomoc.
    Firma ogrodnicza we Wrocławiu wskazała mi kilka cennych wskazówek związanych z projektem mojego ogrodu :) efekt końcowy był dla mnie wielkim zaskoczeniem.

    OdpowiedzUsuń
  7. super wpis, wiele cennych podpowiedzi i informacji :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja użyźniłam glebę naturalnymi nawozami firmy ekologiczna-uprawa-warzyw ja zawsze wybieram najlepsze ekologiczne produkty. Jeśli szukacie tego typu produktów do ogrodu to koniecznie zobaczcie na stronę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Faktycznie samo założenie trawnika na pewno wymaga od nas sporo pracy, ale efekt za każdym razem jest ładny. Ja od razu zdecydowałam się na zakup kosiarki spalinowej https://garden-system.pl/kosiarki-spalinowe-c97 która moim zdaniem jest bardzo dobrym wyborem.

    OdpowiedzUsuń
  10. Na pewno założenie ogrodu to ciężka i długotrwała praca, ale efekt jest po prostu piękny. Ja jestem zdania, że na pewno warto jest mieć hydrofor https://zbudujmydom.pl/artykul/jaki-hydrofor-do-podlewania-ogrodu-kupic gdyż to właśnie dzięki niemu będziemy w stanie podlewać nasz ogród.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja również będę zakładała ogród, i tak się zastanawiałam jaka jest kolejność prac jaką trzeba wykonać.

    OdpowiedzUsuń
  12. super wpis, chętnie poczytam więcej :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciekawy artykuł. Wszystkie informacje jak najbardziej przydatne

    OdpowiedzUsuń
  14. Faktycznie samo założenie ogrodu wymaga od nas całkiem sporo pracy oraz czasu, ale myślę, że jak najbardziej warto jest to zrobić. Ja również od razu skupiłam się na zakupie dobrych mebli ogrodowych. W sklepie https://ogrodolandia.pl/ bez najmniejszego problemu udało mi się je znaleźć.

    OdpowiedzUsuń
  15. krótko zwięźle i na temat na sam początek super!

    OdpowiedzUsuń
  16. Radziłabym w pierwszej kolejności zaopatrzyć się w podstawowe produkty potrzebne w ogrodzie w tym sklepie https://florexpol.eu/ . Chodzi o narzędzia, a także sadzonki i nasiona. To pierwszy krok. Bo meble, ozdoby to dopiero później jak coś zacznie się już kształtować

    OdpowiedzUsuń
  17. Miałam wielkie plany na swój ogród, a potem cyk, złamana ręka i po robocie... odzież robocza leży, chęci do czegokolwiek też. Może w przyszłym roku się uda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śliczny ten ogród - taki kolorowy. U nas na razie robimy plany, ale wiosną ruszamy z działaniem. Właśnie szukam inspiracji i myślimy raczej o zbiorniku na deszczówkę - mąż to ekolog z powołania ;) i nijak nie da się go namówić na inne rozwiązanie. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  18. Jednym z pierwszych etapów mogą być prace ziemne, przynajmniej u mnie tak to wyglądało. Teren musiał być wyrównany choćby przez postawieniem ogrodzenia, zrobienia bruku w ogrodzie. Trochę pracy było, no ale i tak poszło to bardzo sprawnie muszę przyznać. Sprawdziła się do tego bardzo dobrze firma https://surpol.eu/kontakt/ Jeżeli chodzi o prace ziemne, usługi koparką to mogę jak najbardziej ich polecić.

    OdpowiedzUsuń
  19. Dawno nie było takiego artykułu. Bardzo fajny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  20. Kiedy chodzi o sam ogród to ja również jestem zdania, ze jego posiadanie jest świetną sprawą. Tak na dobrą sprawę jak widziałem w sklepie https://ogrodolandia.pl/ to bez najmniejszego problemu można tam dostać wiele ciekawych mebli ogrodowych.

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciekawy wpis. Warto było tutaj zajrzec

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo ciekawy wpis. Ja ze swej strony polecam również pomyśleć o nawadnianiu trawnika jak i innych roślin.

    OdpowiedzUsuń
  23. Powodów jest bardzo wiele, ważne by wiedzieć jak sobie z nimi radzić

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo fajny artykuł! Z pewnością przyda się w przyszłości!

    OdpowiedzUsuń
  25. Jeżeli planujecie założyć ogród lub gospodarstwo rolne to musicie wiedzieć, gdzie się najlepiej zaopatrzyć. Z pewnością potrzebne Wam będą nasiona - bardzo duży ich wybór ma w ofercie firma Nasiona Ławrenowicz. Są to między innymi takie nasiona na poplon: https://www.nasiona-lawrenowicz.pl/kategoria-produktu/nasiona/poplony// .

    OdpowiedzUsuń
  26. Warto też zainteresować się profesjonalnymi akcesoriami. Duży wybór specjalistycznych elementów można znaleźć na stronie producenta, firmy Agroplast. Myślę, że każdy ogrodnik i rolnik ma zapotrzebowanie na tego typu produkty.

    OdpowiedzUsuń
  27. Od kwiatów i umiejscawianie ich w naszym ogrodzie. Warto mieć także altankę oraz ewentualnie, pergole.

    OdpowiedzUsuń
  28. Nie zapominajcie też o wyposażeniu ogrodu i gospodarstwa rolnego w praktyczne maszyny. Jeśli chodzi o maszyny rolnicze to bardzo dużą ofertę ma firma Agrihandler. Znajdziecie ją pod tym adresem: https://agrihandler.pl/.

    OdpowiedzUsuń

Każda informacja, którą się z nami podzielisz będzie niezwykle cenna!